FORD FOCUS RS
Focus RS ostřejší než kdy dřív
Pátek 2.3. 2007, 09:00
Příští superstroj by se měl stát nejsilnějším Fordem v historii, dočkáme se v roce 2009, výkon 280 koní, samosvorný diferenciál a cena do 900 tisíc.
V přísném utajení pracuje Ford na novém Focusu RS - autu, které se veřejnosti představí pravděpodobně příští rok na autosalonu v Londýně. Automobilku povzbudil nečekaně velký zájem o Focus ST, jehož prodeje rok po uvedení dvakrát přesahují ty, jimiž se může chlubit nejnebezpečnější z rivalů, Golf GTI.
Ford ovšem věří, že na trhu existuje prostor pro rychlejší, nabroušenější a hlavně o třicet procent silnější verzi Focusu, kombinující výkony ne nehodné superauta se vzhledem rallye speciálu. Výrobce samozřejmě po úspěšném roce v seriálu WRC tiše doufá v zopakování někdejšího úspěchu s Escortem RS Cosworth, zrozeným za podobných podmínek.
Nové auto, poháněné dvěstěosmdesátikoňovou variantou známého pětiválce, zůstane předokolkou, nicméně dostane speciální poloaktivní samosvorný diferenciál pro vylepšení trakce a ovládání na limitu. Kola zůstala standardní devatenáctipalcová, tlumiče, pružiny i stabilizátory jsou nové. Vůz tak jede ještě blíž k silnici než už tak snížená verze ST, která by si měla podržet status masovější a univerzálnější záležitosti. Převodovka bude také stejná. Výroba by se do příchodu další generace měla dostat někam k hranici pěti až deseti tisíc exemplářů.
Šéf divize sportovních vozů Ford Jost Capito nic nepotvrdil, protože model si ještě ani neprorazil cestu do oficiálních plánů. Jenže ani popření verze RS se od něj nedočkáte. „Vždy bojujeme za taková auta,“ říká, „ale je to těžké, jelikož naše zdroje na vývoj rychlých strojů jsou omezené. Podobné věci však rozhodně stavíme rádi.“
Designéři se snažili vyhnout „přezdobení“ zevnějšku, i tak se ale dočkáme hlubšího předního nárazníku se vstupy vzduchu k chlazení brzd a turbu. Přibude rozhodně ne umírněné křídlo nad zadním oknem, inspirované speciály WRC. Naopak vytažené blatníky jako na minulém RS nejsou na pořadu dne.
Na malosériový vůz se totiž ukázaly být příliš drahé, takže místo nich konstruktéři radši přidají něco luxusnějších materiálů do interiéru.
Největším překvapením zůstává zachování pohonu předních kol, když má Ford přístup hned k několika různým systémům 4x4 od Volva nebo Land Roveru. Jenže pohánět jen jednu nápravu je levnější - a to je důležitý argument, pokud chcete udržet cenu jen lehce nad úrovní Focusu ST (770 tisíc korun). Projekt musí každopádně urazit ještě dlouhou cestu, odhady se pohybují kolem osmnácti měsíců. Také se tak těšíte na léto 2009?
Dědictví RS: Minulé rychlé Fordy
* Focus RS ('08)
Výkon 280 koní
Hmotnost 1450 kg
Výkon/hmotnost 193 koní/t
Nejvyšší rychlost 250 km/h (odhad)
0-100 km/h 5,9 s (odhad)
* Focus ST ('06)
Výkon 225 koní
Hmotnost 1430 kg
Výkon/hmotnost 157 koní/t
Nejvyšší rychlost 233 km/h
0-100 km/h 6,9 s
* Focus RS ('02)
Výkon 215 koní
Hmotnost 1280 kg
Výkon/hmotnost 168 koní/t
Nejvyšší rychlost 230 km/h
0-100 km/h 6,3 s
* Escort RS Cosworth ('92)
Výkon 227 koní
Hmotnost 1307 kg
Výkon/hmotnost 174 koní/t
Nejvyšší rychlost 225 km/h
0-100 km/h 6,3 s
* Escort RS2000 ('76)
Výkon 120 koní
Hmotnost 941 kg
Výkon/hmotnost 128 koní/t
Nejvyšší rychlost 180 km/h
0-100 km/h 8,6 s
(Steve Cropley, Carauto)